لاراولیستا آموزش برنامه نویسی جاوا: JVM - لاراول یستا

سلسله مطالب آمورش جاوا

بهتر است آموزش را با یک مثال پیش ببریم. فرض کنید می‌خواهیم برنامه‌ای به زبان جاوا بدون کمک گرفتن از IDE ها (در مورد IDE ها در فصل‌های بعدی توضیح می‌دهیم) بنویسم. بنابراین ابتدا یک ویرایشگر متن (مثل نُت پد) را اجرا می‌کنیم و کدهای برنامه را در فایل نت پد می‌نویسیم. بعد از نوشتن کدهای برنامه، ما برنامه را با پسوند java. ذخیره می‌کنیم و سپس توسط کامپایلر جاوا، برنامه را کامپایل می‌کنیم. در پروسه کامپایل اگر خطای دستوری در برنامه وجود داشته باشد مشخص می‌شود و برنامه کامپایل نمی‌شود. اما اگر خطایی در کار نباشد، برنامه کامپایل می‌شود و کامپایلر جاوا فایلی ایجاد می‌کند با پسوند class. که اگر این فایل class. را اجرا کنیم با کدهایی ناخوانا مواجه می‌شویم. به این کدها، کدهای میانی یا بایت کد گفته می‌شود. حال اجرای این بایت کدها بر عهده JVM است. JVM این بایت کدها را با توجه به نوع سیستم عامل و سخت افزاری که روی آن نصب است، به زبان ماشین یا همان صفر و یک تبدیل می‌کند و در آخر، برنامه اجرا می‌شود.

شاید توضیحات بالا برای کسانی که تجربه‌ی برنامه نویسی ندارند، کمی گنگ و نامفهوم باشد. بنابراین اصلا نگران نباشید، چون در آموزش‌های بعدی تمام این مراحل را به صورت عملی انجام می‌دهیم.

jvm

نسخه های جاوا

جاوا در سه نسخه رسمی ارائه شده است. این سه نسخه عبارت اند از:
Java SE که مخفف Standard Edition است و همانطور که از نامش پیداست، نسخه پایه و استاندارد جاوا است و برای نوشتن هر برنامه‌ی جاوا به این نسخه احتیاج است.
Java ME که مخفف Micro Edition است. نسخه‌ای برای نوشتن برنامه روی سخت افزارهای خاص مانند لوازم خانگی، موبایل، اسباب بازی‌ها و … است. امروزه این نسخه از جاوا با وجود موبایل‌های هوشمند، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
Java EE که مخفف Enterprise Edition است. نسخه‌ی مدرن و سازمانی جاوا است. از این نسخه برای نوشتن برنامه‌های روی سرور استفاده می‌شود. در کل Java EE مجموعه ای از تکنولوژی‌ها است و یادگیری این نسخه از جاوا سخت و زمان‌بر است و باید سال‌ها به طور عملی کار شود تا بتوان خود را به عنوان یک Java EE کار حرفه‌ای معرفی کرد.

از کدام نسخه شروع کنیم؟

با توجه به توضیحات بالا، مشخص است که باید نسخه Java SE را یاد بگیریم. زیرا برای کار کردن با هر یک از دو نسخه دیگر، باید Java SE را بلد باشیم.
در جلسه آینده ما نحوه نصب و معرفی جاوا به سیستم را آموزش می‌دهیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 184 views بار دسته بندی : مجله برنامه نویس تاريخ : 2 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.