لاراولیستا آموزش HTML - بخش سیزدهم: مفهوم اینلاین و بلاک و معرفی تگ Div - لاراول یستا

‌‌المان‌های div مخفف کلمه divison هستند. divison به‌معنای تقسیم کردن است و درواقع المان‌های div نیز وظیفه تقسیم‌بندی صفحات به بخش‌های مختلف را دارند. درواقع به کمک المان Div شما می‌توانید صفحاتتان را به بخش‌های مختلف ( از این به بعد بهتر است بدانید به divهای مختلف) تقسیم‌بندی می‌کنید.

برای درک بهتر مثالی می‌زنیم. فرض کنید صفحه اچ‌تی‌ام‌ال شما همانند یک انباری است و المان‌های اچ‌تی‌ام‌ال (همچون متن‌‌ها یا هدرها یا هر چیز دیگر) وسایل این انباری هستند. اگر بخواهید هر المان را به‌صورت مرتب در جای خود قرار دهید ناچارید تا آن‌ها را دسته‌بندی کنید وگرنه همه آن‌ها روی هم تل‌انبار می‌شوند. به همین خاطر هم المان div این وظیفه را بر عهده می‌گیرد. درواقع این المان  همانند جعبه‌های تو خالی است که درکنار هم قرار می‌گیرند. این جعبه‌های تو خالی می‌توانند ظاهر سایت شما را مرتب نگاه دارند. این جعبه‌های تو خالی در درون خود المان‌های اچ‌تی‌ام‌ال را جای می‌دهند.

حالا که با مفهوم کلی این المان و کاربرد آن بیشتر آشنا شدید, سراغ نحوه استفاده از المان div در اچ‌تی‌ام‌ال خواهیم رفت. منتها قبل از آن, بد نیست اگر با مفهومی مهم به‌نام بلاک المان و اینلاین المان آشنا شوید.

 المان‌های بلاک و المان‌های اینلاین (درون خطی)

یکی از بخش‌های مهم در اچ‌تی‌ام‌ال دانستن مفهوم بسیار ساده ولی پراهمیت بلاک و اینلاین است. المان‌های اچ‌تی‌ام‌ال به دو نوع تقسیم می‌شوند. المان‌های بلاک (block eleman) و المان‌های یک خطی (inline).

در المان‌های بلاک (block eleman), المان‌ مدنظر کل فضایی که دراختیار دارد را اشغال می‌کند و اجازه نمی‌دهد که المان دیگری درکنار آن قرار بگیرد. درواقع این المان‌ها چندان اجتماعی نیستند و طاقت تحمل یک همسایه را هم درکنار خود ندارند.

مثلا المان‌ پاراگراف را یکبار امتحان کنید. شما به‌صورت هم‌زمان نمی‌توانید دو المان پاراگراف را در یک خط درکنار هم جای دهید. درواقع المان‌هایی که بعد از این المان‌ها نوشته می‌شود بدون تردید از سطر بعدی شروع خواهد شد.

به مثال زیر دقت کنید:

نمونه

خط اول

خط دوم

خط سوم

نتیجه‌ای که مرورگر نمایش خواهد داد

خط اول

خط دوم

خط سوم

همان‌طور که دیدید، بعد از بستن المان پاراگراف اول، پاراگراف دوم از خط بعدی شروع شد. با وجود آنکه ما  هر سه تگ پاراگراف را در هنگام نوشتن کد در یک خط نوشتیم، ولی درنتیجه نهایی هر کدام از  آن‌ها یک سطر را اشغال می‌کند و سطر دوم و سوم را نیز پر می‌کنند. به همین خاطر به چنین المان‌هایی بلاک المان می‌گویند چون اجازه قرار گرفتن المان دیگری را درکنار خود نمی‌دهند و به‌طور کامل فضای اطراف خود را پر می‌کنند. 

این موضوع در المان‌های دیگری همچون هدینگ‌ها یا لیست‌ها  (

,

,

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 187 views بار دسته بندی : مجله برنامه نویس تاريخ : 2 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها