لاراولیستا اپل زبان برنامه‌نویسی جدید خود را با نام Swift معرفی کرد - لاراول یستا

«Craig Federichi» مدیر ارشد بخش نرم‌افزار اپل در مراسم دیشب واقعا خسته شد! تقریبا می‌توان گفت که وی اصلی ترین نقش را در WWDC 2014 ایفا کرد. اما شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌ از سخنان وی مربوط به معرفی زبان برنامه‌نویسی جدیدی بود که توسط اپل معرفی شد. سوئیفت نام این زبان برنامه‌نویسی است که بنا بر ادعای فدریچی، نسخه‌ی ساده شده‌ی Objective-C است.

Objective-C زبان برنامه‌نویسی اصلی اپل طی دو دهه‌ی اخیر بوده است. این زبان برنامه‌نویسی توسط کمپانی NeXt ایجاد شده و سپس راهی اپل شد. پایه و اساس دو سیستم عامل قدرتمند اپل یعنی OS X و iOS بر مبنای همین زبان گذاشته شده‌اند. اما سوئیفت قرار است پا را فراتر از این‌ها گذاشته و روح جدیدی را به بخش کدنویسی این کمپانی بدمد.

ویژگی‌های بسیار زیادی به همراه سوئیفت عرضه شده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مشاهده‌ی نتیجه‌ی کار، همزمان با برنامه نویسی اشاره کرد. همچنین گفته شده که Swift بسیار سریع‌تر از Objective-C عمل می‌کند.

در متنی که اپل در اختیار رسانه‌ها قرار داده، در مورد سوئیفت اینچنین گفته شده است:

Swift زبان برنامه‌نویسی قدرتمندی است که برای سیستم‌های عامل OS X و iOS طراحی شده که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر از هر زمان بتوانند اپلیکیشن‌هایی خارق‌العاده تولید کنند. این زبان برنامه‌نویسی بر مبنای بستر برنامه‌نویسی Cocoa و Cocoa Touch ایجاد شده و در عین حال که قدرتی همانند زبان‌های برنامه‌نویسی رایج دارد، از سادگی زبان‌های اسکریپت نویسی برخوردار است. از نظر طراحی، سوئیفت با از میان برداشتن لیست کاملی از خطاها به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند برنامه‌هایی امن‌تر و قابل اطمینان‌تری را ایجاد کنند. همچنین می‌توان کدهای ایجاد شده توسط این زبان جدید را به همراه کدهای Objective-C به اجرا درآورد. این موضوع باعث خواهد شد توسعه دهندگان بتوانند از قدرت و سرعت کافی در کدهای خود برخوردار شوند. XCode اکنون با پشتیبانی از سوئیفت این امکان را فراهم آورده تا همزمان با کدنویسی، نتیجه‌ی کار خود را نیز مشاهده نمایید.

برای این که توسعه‌دهندگان بتوانند همچون گذشته، اپلیکیشن‌های خود را با قدرت و کارایی بالا توسعه دهند، می‌توان به طور همزمان از سوئیفت در کنار Objective-C و C استفاده کرد. این موضوعی است که توسعه‌دهندگان از مدت‌ها پیش منتظرش بودند. این موضوع می‌تواند برای برنامه‌نویسان خبری خوش تلقی گردد.

برای کسانی که مایلند اطلاعات بیشتری از زبان برنامه‌نویسی جدید اپل کسب کنند یا احتمالا نکات آموزشی مربوط به سوئیفت را بیاموزند، اپل یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای را به طور رایگان در فروشگاه iBook قرار داده که می‌توانید آن‌را از اینجا دریافت نمایید.

لازم به ذکر است که پشتیبانی از سوئیفت به جدیدترین نسخه از نرم‌افزار XCode یعنی نسخه‌ی ۶ اضافه شده است که توسعه دهندگان از هم اکنون می‌توانند آن را دانلود و نصب کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 177 views بار دسته بندی : مجله برنامه نویس تاريخ : 2 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها