لاراولیستا بررسی جامع انواع نایلون کشاورزی و گلخانه ای - لاراول یستا

نایلون کشاورزی نوعی نایلون عریض بر پایه پلی اتیلن است که در بخش‌های مختلف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر پایه پلی اتیلنی این پلاستیک‌ها، افزودنی‌هایی برای اضافه کردن ویژگی‌های مختلف به این نایلون‌ها استفاده می‌شود. پلاستیک‌های کشاورزی انواع مختلفی دارند که در این بین، نایلون گلخانه، نایلون مالچ، نایلون بسته‌بندی علوفه و نایلون ضدعفونی‌کننده خاک از معروفترین آن‌ها هستند. در این مقاله، به تفصیل، انواع نایلون‌های کشاورزی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نکات مهمی را برای خرید نایلون کشاورزی و گلخانه ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نایلون کشاورزی چیست؟

علاوه بر پایه پلی اتیلنی این پلاستیک‌ها، افزودنی‌هایی برای اضافه کردن ویژگی‌های مختلف به این نایلون‌ها استفاده می‌شود. پلاستیک‌های کشاورزی انواع مختلفی دارند که در این بین، نایلون گلخانه، نایلون مالچ، نایلون بسته‌بندی علوفه و نایلون ضدعفونی‌کننده خاک از معروفترین آن‌ها هستند. در این مقاله، به تفصیل، انواع نایلونهای کشاورزی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نکات مهمی را برای خرید نایلون کشاورزی و گلخانه ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نایلون کشاورزی چیست؟

نایلون (پلاستیک) کشاورزی در واقع نامی است که مبنای آن، کاربرد این نایلون‌ها بوده است. اکثر پلاستیکهای کشاورزی از نوع نایلون عریض هستند؛ ولی نام‌گذاری بر اساس نوع کاربرد این محصولات متداول‌تر است، برای مثال نایلون گلخانه، نایلون عریضی است که در ساخت گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا تفاوت‌های این نایلون‌ها برای کاربرد‌های مختلف، در ابعاد، جنس، افزودنی‌ها و سایر مشخصات این محصولات است.

معرفی انواع نایلون کشاورزی

به طور خلاصه، مهم‌ترین نایلون‌های کشاورزی عبارتند از:

  1. نایلون گلخانه
  2. نایلون مالچ
  3. نایلون بسته بندی علوفه
  4. نایلون ضدعفونی کننده خاک

این چهار مورد از اصلی‌ترین انواع نایلون عریض کشاورزی محسوب می‌شوند که بیش‌ترین کاربرد و تولید را دارند. البته نایلون‌های دیگری نیز در بخش‌های مختلف کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند، ولی کاربرد آن‌ها به گستردگی این ۴ دسته نایلون نیست. برای مثال، نایلون کشت گیاه که برای کشت گیاهان مختلف استفاده می‌شود. یا مثال دیگر، نایلون‌هایی که برای پرورش قارچ استفاده می‌شوند.

نایلون گلخانه

نایلون گلخانه یا پلاستیک گلخانه، یکی از مهم‌ترین انواع نایلون کشاورزی است. به دلیل تقاضای زیاد برای خرید نایلون گلخانه، تولید این محصول نیز، بسیار بالاست. بسیاری از کشاورزان و گلخانه‌دارانی که از پلاستیک گلخانه استفاده می‌کنند، هرچند وقت این پوشش را عوض می‌کنند؛ یعنی قبل از خرابی به دنبال تعویض آن هستند.

نایلون مالچ

بعد از نایلون گلخانه، نایلون مالچ کشاورزی یکی دیگر از مهمترین نایلون‌های کشاورزی است که به عنوان پوششی برای خاک در کشت سبزیجات اهمیت فراوانی پیدا کرده است. نایلون مالچ رنگ بندی‌های خاصی دارد و از ویژگی‌های منحصر به فردآن می‌توان به بهبود عملکرد خاک و در نتیجه رشد سریع و بهبود محصولات کشاورزی اشاره کرد.

نایلون بسته‌بندی علوفه (سیلو پلاستیکی)

اگر بخواهیم به صورت درست، به معرفی این محصول بپردازیم باید اینگونه بگوییم که همانطور که از اسم آن پیداست، سیلو پلاستیکی یکی از نایلون‌های کشاورزی مهم است که از آن برای بسته‌بندی سیلوها استفاده می‌شود و علاوه بر آن، به منظور بسته‌بندی علوفه نیز می‌توان از آن استفاده کرد. البته برای بسته‌بندی علوفه دام، از محصول دیگری به نام نایلون استرچ نیز استفاده می‌شود که نباید آن را با نایلون بسته‌بندی علوفه اشتباه گرفت.

سیلو پلاستیکی نوعی نایلون عریض است که قابلیت‌های آن تقریبا مشابه استرچ سیلاژ است که در دسته فیلم استرچ قرار می‌گیرد. سیلو پلاستیکی درواقع برای آن دسته از کشاورزان و دامپرورانی است که برای سیلاژ مازاد خود را بسته‌بندی کنند تا آن در برابر تخریب محافظت کنند.

به طور مثال، فرض کنید گندم بسیار زیادی جمع آورزی کرده‌اید و از آن جهت فروش و یا تولید آرد می‌خواهید استفاده کنید. با اسفاده از سیلوهای پلاستیکی می‌توانید، سیلاژ خود را بسته‌بندی کرده و از آن در برابر نور خورشید، میکروب، آفات و هر گونه خرابی محافظت کنید.

نایلون ضد عفونی کننده خاک کشاورزی

این نوع نایلون کشاورزی، نایلونی است که خیلی طرفدار زیادی ندارد، اما کشاورزی که بخواهد هوشمندانه و حرفه‌ای کار کند، با استفاده از پلاستیک ضدعفونی‌کننده -که یک نوع تقویت‌کننده برای خاک کشاورزی محسوب میشود و با ویژگی‌هایی که دارد از خاک کشاورزی محافظت می‌کند- کیفیت محصولات خود را بالا برده و میزان تولیدات خود را افزایش دهند

ویژگی‌های نایلون کشاورزی

نایلون کشاورزی معمولا به شیوه‌های متفاوتی تولید می‌شوند؛ توجه کنید که این محصول به هر روشی که تولید شده باشد بهتر است یک سری ویژگی‌هایی برای آن، از طرف شرکت تولیدی در نظر گرفته شود. برخی از ویژگی‌های فیلم‌های عریض کشاورزی عبارت اند از:

  • تولید با استفاده از مواد اولیه درجه یک و مرغوب
  • استفاده از فناوری تولید نایلون پنج لایه، به دلیل استحکام و مقاومت بالاتر
  • استفاده از افزودنی‌ها برای بهبود کیفیت خواص
  • ضخامت و ابعاد استاندارد برای کاربردهای مختلف
  • توجه به کیفیت نایلون کشاورزی

این موارد ویژگی‌هایی هستند که بهتر است برای تولید پلاستیکهای کشاورزی رعایت شوند. با این وجود، محصولات تولیدشده در هرکدام از تولیدی‌ها ممکن است با یک‌دیگر متفاوت باشند. در هر صورت، تولیدکننده‌های معتبر توجه ویژه‌ای به این ویژگی‌ها می‌کنند و تولید کننده‌های دیگر بهتر است که حداقل، تا حد قابل قبولی این مشخصات را در تولید نایلون کشاورزی خود رعایت کنند.

کاربردهای پلاستیک کشاورزی

پلاستیک کشاورزی همانطور که پیش‌تر اشاره شد، در بخش‌های مختلفی می‌تواند کاربرد داشته باشد. مهم‌ترین  کاربردهای پلاستیک کشاورزی، کشت و تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای است. برخی از کاربردهای دیگر نایلون کشاورزی در صنایع مختلف عبارتند از:

  • صنعت ساختمان سازی
  • برخی از انبار‌ها و بنا های مختلف
  • جلوگیری از حوادث ناشی، از آب و هوا
  • حمل و نقل

بسیاری از کشاورزان، گلخانه داران، حتی برخی از صنعت گران؛ برای کار خود، به دنبال نایلون عریض کشاورزی هستند. استفاده از پلاستیک کشاورزی برای این افراد، سود و منفعت زیادی را به همراه خود دارد. در طی سال‌های متوالی هیچ گاه قیمت خرید نایلون کشاورزی ثابت نبوده، علت آن هم، تغییرات ناگهانی، قیمت مواد بوده، که همیشه تولید کنندگان با آن، مواجه بودند. برای سفارشی سازی و به دست آوردن قیمت مناسب و به روز بهتر است، با تولید کننده معتبر، ارتباط برقرار کرد. برای راحتی کار خود، به جای مراجعه به تامین‌کننده‌های مختلف و مذاکره با آن‌ها، می‌توانید برای استعلام قیمت و خرید انواع نایلون کشاورزی، به سرویس استعلام قیمت و خرید آنلاین ویکی نایلون (https://wiki-nylon.ir) مراجعه کنید.

نایلون گلخانه، یکی از مهم‌ترین نایلون‌های کشاورزی

نایلون گلخانه، تقریبا یکی از پرکاربردترین و محبوبترین نایلون کشاورزی است که برای تولید محصولات و گیاهان گلخانهای مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که از اسم این محصول مشخص است، از آن برای پوشش دیواره‌ها و سقف گلخانه استفاده می‌شود. از آن‌جایی که جزء مهمترین نایلونهای کشاورزی محسوب می‌شود، طرفداران و خریداران زیادی داشته و در انواع و ابعاد مختلف تولید شده و تنوع زیاد دارد.

نایلون گلخانه مهم‌ترین نایلون‌های کشاورزی

نایلون گلخانه قابلیت اضافه شدن از ۵ تا۱۰ درصد افزودنی آنتی یو وی را به خود دارند. اما با توجه به شرایط محیطی می‌توان افزودنی‌هایی نظیر:

  • افزودنی آنتی فاگ یا ضد مه
  • افزودنی آنتی ویروس
  • افزودنی مادون قرمز
  • افزودنی EVA
  • افزودنی الکتریسیته ساکن
  • افزودنی آنتی یو وی

را نیز به نایلونهای گلخانهای اضافه کرد. حال بسته به شرایط محیطی و جغرافیایی، ممکن است از افزودنی‌های مختلفی استفاده کرد که هر کدام از این افزودنی‌ها، ویژگی‌هایی را به پوشش گلخانه می‌دهند و هر کدام بر روی قیمت نهایی نایلون گلخانه تاثیرگذار هستند.

تاثیر افزودنی‌ها بر روی ویژگی‌های نایلون گلخانه

افزودنی ضد مه: محل گلخانه شما در مکانی قرار دارد که مه زیادی را در اطراف دیواره‌ها و سقف گلخانه فرا می‌گیرد. اینجا استفاده از افزودنی آنتی فاگ یا ضد شبنم می‌تواند بسیار کاربردی و سودمند باشد.

افزودنی IR یا مادون قرمز: در فصل سرد سال، با رفتن خورشید دمای داخل گلخانه به شدت افت می‌کند. نایلون‌های گلخانه‌ای که داری افزودنی IR هستند، از فرار گرما و افت شدید دما جلوگیری می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که افزودنی IR باعث کاهش چشمگیر تلفات تابش خواهد شد.

افزودنی آنتی یو وی: با اضافه کردن این افزودنی به نایلون گلخانه باعث می‌شود گیاهان داخل گلخانه که در معرض اشعه فرابنفش بودن منجر به آسیب به  PNA، آسیب به پروتئین‌ها، آسیب به غشاء سلول و آسیب به دیگر ساختارهای سلولی می‌شود. بنابراین کاهش قرار گرفتن گیاه در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی برای سلامت طولانی مدت آن‌ها سودمند و مفید است.

افزودنی آنتی ویروس: با اضافه کردن این افزودنی به پلاستیک گلخانه مزایای بسیار خوبی را برای گلخانه به همراه می‌آورد.  به عبارت دیگر افزودنی Anti-Virus یکی از راه‌های کنترل آفات از طریق انتخاب پوشش مناسب به حساب می‌آید و این امکان را دارد محیطی ایجاد کند که طیف نوری مناسبی برای رشد کردن حشرات و آفت‌ها وارد گلخانه نشود.

همانطور که احتمالا خودتان هم متوجه شده‌اید، این افزودنی‌ها تا حد بسیار زیادی نایلون گلخانه‌ای را از سایر نایلون‌های کشاورزی متمایز می‌کند و می‌تواند پوشش مناسبی برای گلخانه شما باشند.

نایلون (پلاستیک) گلخانه یکی از پرفروش‌ترین نایلون‌های کشاورزی است که تحول شگرفی در تولید محصولات گیاهی ایجاد کرده است. اهمیت اصلی این محصول در این است که امکان تولید محصولات خارج از فصل را در گلخانه‌ها فراهم کرده است. علاوه بر این، تولید عمده و کیفیت عالی، باعث شده است که خرید نایلون گلخانه با اقبال زیادی از طرف تولیدکنندگان محصولات کشاورزی روبه رو شود. این محصول، با مواد اولیه درجه یک و درجه دو قابل تولید بوده و نسبت به تمام شرایط محیطی مقاوم است. همچنین نسبت به تورم و گرانی‌ها قیمت نایلون گلخانه همیشه برای مصرف‌کننده‌ها به صرفه است.

 

جمع بندی نهایی

در این مقاله، به بررسی ابعاد مختلف انواع نایلونهای کشاورزی و تاثیر آن‌ها بر بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی پرداختیم. مهمترین انواع نایلون‌های کشاورزی شامل نایلون گلخانه، نایلون مالچ، نایلون بستهبندی علوفه و نایلون ضدعفونی خاک نیز به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت و کاربردهای هرکدام تشریح شد. هر کدام از این محصولات نیز، انواع مختلفی دارند و بر اساس ابعاد، کیفیت مواد اولیه و مواد افزودنی به کار رفته در آن دسته‌بندی شده و در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مهمی که وجود دارد، این است که باید با توجه به کاربرد مدنظر خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید و پس از آن نسبت به خرید نایلون کشاورزی مدنظر خود اقدام کنید.
 


لاراولیستا | مرجع بازار صنعت پلاستیک

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 204 views بار دسته بندی : مجله برنامه نویس تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.