لاراولیستا جی پی یو (GPU) چیست؟ - لاراول یستا

جی پی یو (GPU) چیست؟ بررسی کاربرد پردازنده گرافیکی در دستگاه های الکترونیکی

زمانیکه یک کامپیوتر، لپتاپ، کنسول بازی و یا حتی گوشی موبایل خریداری می‌کنید، معمولاً با واژه GPU برخورد خواهید کرد. اما ممکن است سوالی در ذهنتان نقش ببندد که جی پی یو چیست؟ یا پردازشگر گرافیک یعنی چه؟ به همین سبب در این آموزش از ایده قصد داریم به مفهوم تراشهٔ گرافیکی بپردازیم و کاربرد پردازنده گرافیکی در دستگاه‌های الکترونیکی را مشخص کنیم.

آنچه که مسلم است GPU یکی از مهمترین قسمت‌های دستگاه‌های الکترونیکی دارای نمایشگر است. یعنی هر آنچه که به صورت ظاهری در صفحه نمایش به چشم ما می‌آید مربوط به پردازنده گرافیکی است. در این مطلب نیز ابتدا معنی واحد پردازش گرافیکی یا GPU (Graphics Processing Unit) را توضیح می‌دهیم و سپس به سراغ کاربرد پردازنده گرافیکی و انواع GPU می‌رویم و در نهایت مشخص خواهیم کرد که چرا در خرید یک لپتاپ، مخصوصا لپتاپ گیمینگ توجه به مفهوم تراشهٔ گرافیکی اهمیت زیادی دارد. با ما در ایده با بررسی جی پی یو و ویژگی‌های آن همراه باشید.

برای خرید لوازم مورد نیاز می تونید به فروشگاه اینترنتی مرکز تکنولوژی ایده مراجعه کنید.

واحد پردازش گرافیکی چیست؟

اگر واحد پردازش مرکزی (CPU) را به عنوان بخش تفکر منطقی یک سیستم در نظر بگیریم، واحد پردازش گرافیکی (GPU) جنبه خلاق و بصری آن است. در واقع در پاسخ به سوال جی پی یو چیست؟ می‌توان معنی واحد پردازش گرافیکی را اینگونه در نظر گرفت که GPU یک رابط گرافیکی است که محاسبات صورت گرفته را به صورت قابل فهم برای کاربر به نمایش در می‌آورد. در واقع هر دستگاهی که بتواند گرافیک سه بعدی را روی صفحه نمایش نشان دهد پس قطعا دارای یکی از انواع GPU یا انواع پردازنده های گرافیکی است.

البته بسیاری از CPU ها دارای نوعی GPU یکپارچه درون خود هستند تا اطمینان حاصل شود که تصاویر اولیه هر پلتفرمی مثل ویندوز یا مک بر روی نمایشگر نشان داده می‌شود. اما زمانی که پای جلوه‌های بصری با کیفیت‌تر به میان می‌آید دیگر نمی‌توان به این GPU یکپارچه اتکا کرد. در واقع اینجاست که نیاز به یک کارت گرافیک مجزا احساس شده و کاربرد کارت گرافیک مشخص می‌شود. به عبارت بهتر هنگام انجام بازی‌های گرافیکی، رندرینگ تصاویر سه بعدی، تماشای ویدیوهای ۴K و… کاربرد پردازنده گرافیکی یا کاربرد تراشهٔ گرافیکی به خوبی درک می‌شود.

کاربرد پردازنده گرافیکی چیست؟

پس از شناخت مفهوم تراشهٔ گرافیکی باید کاربرد و ویژگی های GPU ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. پردازنده گرافیکی در اصل کار رندر گرافیک سه بعدی را تسریع می‌کند. به عبارت بهتر زمانی که حجم زیادی از داده‌های بصری و گرافیکی در اختیار داریم، برای تجزیه و تحلیل و نمایش آنها بر روی صفحه نمایش به کارت گرافیک GPU احتیاج است. برای مثال در انجام بازی زمانی که لازم است تا چندین انیمیشن پیچیده همزمان ارائه شود، یا ایجاد مدل‌های سه بعدی در نرم‌افزارهای مدل سازی همگی از کاربرد های پردازنده گرافیکی است. همچنین در مواردی مثل استفاده از بازیهای ابری، پخش ویدیوهای ۴K و همچنین استخراج بیت کوین نیز از انواع GPU استفاده می‌شود.

 

انواع GPU

به طور کلی انواع مختلف GPU به دو دسته iGPU و dGPU تقسیم می‌شوند. معماری انواع GPU ها با یکدیگر متفاوت است و ویژگی های GPU های ذکر شده نیز کاربرد آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

مرکز تکنولوژی ایده فروشگاهی در دستان تو ، با خیالی راحت خرید کنید.

جی پی یو iGPU چیست؟

iGPU یا Integrated graphics processing unit به معنی واحد پردازش گرافیکی یکپارچه است که در داخل یک پردازنده مرکزی یا CPU ساخته شده است. این مدل پردازنده عموما قدرت پردازشی زیادی ندارد و بیشتر برای کارهای رندر اولیه طراحی شده و معمولاً به درد بازی‌ها و انیمیشن‌های سه بعدی نمی‌خورد. البته گفته می‌شود که در سال‌های اخیر شرکت‌های مختلف iGPU های خود را بهبود بخشیده‌اند تا عملکرد آنها را برای تجزیه و تحلیل حجم زیاد دیتا افزایش دهند.

 

جی پی یو dGPU چیست؟

dGPU یا Discrete graphics processing unit به معنی واحد پردازش گرافیکی مجزا است که به صورت یک تراشه اختصاصی در بسیاری از سیستم‌ها دیده می‌شود. پردازنده گرافیکی مجزا dGPU معمولاً بسیار قدرتمندتر از iGPU است و تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی حجیم، پیشرفته و سه بعدی را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. این نوع پردازنده معمولاً بهترین و با کیفیت‌ترین تولیدات کمپانی‌های بزرگ به حساب می‌آیند.

 

تجی پی یو (GPU) چیست؟ در این اینجا به پایان رسید لطفا نظرات خود را برای ما ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید به مرکز تکنولوژی ایده مراجعه نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 222 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 29 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.