لاراولیستا چگونه در ۴ مرحله یک تحلیل رقابتی موفق انجام دهیم؟ - لاراول یستا

هر برند هوشمندی، ارزش تحلیل رقابتی را به خوبی می‌داند و برای اینکه در کسب‌وکار خود موفق بوده و حرفی برای گفتن داشته باشد، برای نظارت روی رقبای خود در شبکه‌های اجتماعی هزینه می‌کند.
با پایش علاوه بر شناسایی جایگاه برند، می‌توانید بفهمید که راهبردهای استراتژیک‌تان در بازار به بهینه سازی نیاز دارد یا نه؟

با پایش علاوه بر شناسایی جایگاه برند، می‌توانید بفهمید که راهبردهای استراتژیک‌تان در بازار به بهینه سازی نیاز دارد یا نه؟
برای تحلیل رقابتی باید ۴ مرحله کلی را طی کنید:

اول: مشخص کنید کدام یک از رقبا را تحلیل می‌کنید!
گام اول در تحلیل رقابتی مشخص کردن رقبا است. نه تنها باید به رقبای مستقیم؛ برندهایی که محصولات آنها دقیقاً مشابه محصولات شما است، فکر کنید بلکه باید به رقبایی که بازاری مشابه بازار شما دارند هم فکر کنید.
سه گروه در خصوص رقبا وجود دارد که عبارتند از:

 رقبای مستقیم: این برندها محصولاتی دقیقاً مشابه محصولات شما ارائه می‌کنند.
رقبای غیرمستقیم: این برندها محصولات متفاوتی دارند، اما نیاز مشابهی را برطرف می کنند.
رقبای «آماده‌ی هزینه کردن» یا رقبای جایگزین: این رقبا به دنبال رقابت بر سر بودجه مشابهی با بودجه برند شما هستند، حتی اگر محصول آنها متفاوت باشد.

برای درک بازار خود، باید به این موضوع دقت کنید که این سه گروه از رقبای شما چه کاری انجام می‌دهند. بگذارید با یک مثال ادامه بدهیم، برندهای رژ لب اغلب از بازار یکدیگر استفاده می‌کنند، اما فرض کنید که خریداران به این باور برسند که با چشمانی جذاب و گیرا، دیگر نیاز نیست برای جذابیت چهره به سراغ رژ لب بروند! در این‌صورت برندهای تولیدکننده محصولات آرایشی مخصوص چشم به رقبای جایگزین تبدیل می‌شوند.
چگونه رقبایی را که می خواهید تحت نظارت قرار دهید، انتخاب کنید؟

فهرستی از رقبا که شامل رقبای مستقیم، غیرمستقیم و جایگزین می شود را تهیه کنید.
 از هر گروه، نمونه‌هایی را انتخاب کنید، به گونه‌ای که طیفی از برندها را برای نظارت در اختیار داشته باشید.
اگر اطمینان دارید که بازار خود را می‌شناسید، می‌توانید به صورت انحصاری بر رقبای مستقیم خود تمرکز کنید.

دوم: مشخص کنید که دقیقاً می‌خواهید بر چه چیزی نظارت کنید؟
به‌دنبال چه نوع اطلاعاتی در کسب‌وکار رقبایتان هستید؟

تبلیغات و شیوه بازاریابی آنها
این بخش باید از اولویت بسیار زیادی برخوردار باشد. یکی از مزایای تحلیل رقابتی در زمان درست این است که به موقع در جریان تبلیغات و ارائه محصولات جدید آنها قرار می‌گیرید. واضح است که اگر یکی از رقبا محصولی هیجان انگیز یا نوآورانه تولید کند، باید بلافاصله از آن مطلع شوید و قادر خواهید بود که پاسخ و بازخورد این تبلیغات و محصولات را به صورت آنلاین دنبال کنید. بدانید آیا مردم این تبلیغ را دوست داشته اند یا خیر؟!

کیفیت حضور رقبا در رسانه‌های اجتماعی
شما باید بدانید که رقبا در چه حوزه‌هایی فعال هستند و بازاریابی آنها در رسانه‌های اجتماعی چگونه است؟
اینکه رقبا کدام شبکه‌های اجتماعی را برای ارتباط با مخاطبان‌شان انتخاب می‌کنند و چه محتوا و مضامینی را در پست‌های‌شان منتشر می‌کنند، بخشی از این فعالیت است.

صحبت اینفلوئنسرها در خصوص رقبا
امروزه بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها یک راهبرد عمده برای کسب‌وکارهای موفق است. احتمال دارد که رقابت در کسب‌وکار شما به جایی رسیده باشد که اینفلوئنسرها برای گسترش و تبلیغ محصولات خود کمک بگیرید.

سوم: ابزارهای مورد استفاده خود را انتخاب کنید!
 ممکن است برنامه شما این باشد که تمام این تحلیل را تنها با ذهن فوق‌العاده خود و یک مرورگر جدید انجام دهید.

حجم مطالبی که باید مورد نظارت قرار بدهید زیاد است و شما نمی توانید بدون کمک این کار را انجام دهید. به علاوه، زمان شما بسیار ارزشمندتر است!
پس پیشنهادات ما را بررسی کنید:

ابزارهای پایش تحت وب
آیا می‌خواهید بدانید که در فضای آنلاین در خصوص رقبای شما چه می گویند؟ البته که می خواهید! به همین دلیل است که در حال خواندن این مطلب هستید. ردیابی وب به شما نشان می‌دهد که چه مطالبی در اخبار، در بررسی‌ها و مرورها و در تالارهای گفتگو مطرح می‌شود. برای این کار به ابزاری برای نظارت بر رسانه‌ها مانند Mention نیاز دارید.

سرویس پایش شبکه‌های اجتماعی
اگر صرفاً می‌خواهید رقبا را در شبکه‌های اجتماعی زیرنظر بگیرید و به پایش شبکه‌های اجتماعی علاقمند هستید، می‌توانید از سرویس‌های پایش شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

چهارم: ماشه را بکشید!
تنها کاری که باقیمانده است، شروع به کار است. اکنون برنامه ریزی خود را انجام داده‌اید و زمان آن رسیده است که برنامه خود را عملی کنید.

رقبایی که می‌خواهید پایش کنید و فعالیت‌هایی که قرار است زیرنظر بگیرید را مشخص کرده‌اید. بهترین ابزار را برای این کار در اختیار بگیرید.

فراموش نکنید، شما به‌دنبال اطلاعاتی هستید که به بهبود جایگاه برندتان کمک خواهد نمود.
پس دست به کار شوید!

منبع: نیوزباکس


لاراولیستا | مرجع بازار صنعت پلاستیک

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 210 views بار دسته بندی : مجله برنامه نویس تاريخ : 26 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.