لاراولیستا گوگل در دیوان عالی آمریکا از اوراکل شکایت کرد - لاراول یستا

اوراکل از سال ۲۰۱۰ پرونده‌ای را در بحث عدم رعایت کپی‌رایت علیه گوگل در جریان دارد. این پرونده، به اتهام استفاده‌ی ناصحیح گوگل از API جاوا در اندروید به جریان افتاد و دعوای حقوقی پیرامون آن، روزبه‌روز شدیدتر می‌شود. دادگاه ایالتی، پس از اعلام حکم خود در ماه مارس گذشته (فروردین)، درخواست استیناف گوگل را که روز سه‌شنبه اعلام شد، رد کرد. حکم ماه مارس، گوگل را به استفاده‌ی غیرقانونی از API شرکت اوراکل محکوم کرده بود. به‌هرحال، وکلای غول موتور جست‌وجو تصمیم گرفتند پرونده را به دیوان عالی آمریکا ببرند.

مقاله‌های مرتبط:

گوگل در بیانیه‌ای به سایت Android Police گفت:

ما از اینکه دادگاه فدرال، رأی هیئت منصفه مبنی‌بر رایگان بودن جاوا را رد کرد، متعجب شدیم. ما پرونده را به دادگاه عالی ارجاع می‌دهیم تا از این اصل اساسی در مقابل شرکت‌هایی همچون اوراکل دفاع کنیم. شرکت‌هایی که روش‌های محدودکننده و انحصارطبلانه‌ی آن‌ها، تهدیدی بر پیشرفت و نوآوری نسل‌های جدید توسعه‌دهنده‌های کامپیوتری خواهد بود.

پیروزی در پرونده‌ علیه اوراکل، یک دستاورد بزرگ برای گوگل محسوب می‌شود. ازطرفی، شکست نهایی نیز به‌معنای خسارتی هنگفت برای آن‌ها است. اوراکل در پرونده‌ی پیشین، خسارت مورد تقاضای خود را ۹ میلیارد دلار اعلام کرد. البته، باتوجه به درآمد بالای ۳۲ میلیون دلاری گوگل در سه‌ماهه‌ی گذشته، این رقم آن‌چنان بالا نیست، اما به‌هرحال پرداخت چنین غرامتی از سوی هیچ شرکتی ایده‌آل و پذیرفتنی نخواهد بود.

دعوای پتنتی گوگل و اوراکل بر سر اندروید

شکایت اوراکل از گوگل بر این پایه استوار است که غول موتور جست‌وجو، بدون اجازه‌ی قانونی، API جاوا را برای استفاده در سیستم‌عامل اندروید کپی کرده است. آن‌ها اعتقاد دارند گوگل به‌جای دریافت مجوز پلتفرم جاوا از سان میکروسیستمز (که توسط اوراکل خریداری شد)، نسخه‌ی مخصوص خود را با روش مهندسی معکوس توسعه داد. درمقابل، غول موتور جست‌وجو می‌گوید جاوا پلتفرمی رایگان و متن‌باز است که استفاده از ساختار، API و جزییات آن هیچ مانع قانونی ندارد.

این پرونده تاکنون چند تجدیدنظر را تجربه کرده است

درخواست روز سه‌شنبه‌ی گذشته‌ی گوگل، سومین مرتبه از استیناف را در تاریخ دعوای دو غول نرم‌افزاری رقم زد. پرونده‌ای که در هر دو سوی خود، در سال‌های گذشته برنده داشته است. گوگل در سال ۲۰۱۲ در پرونده پیروز شد اما حکم استیناف در سال ۲۰۱۴ به نفع اوراکل برگشت. در سال ۲۰۱‍۶، بار دیگر گوگل پیروز شد که تا رخداد اخیر در پرونده، مهم‌ترین اتفاق آن بود.

به‌هرحال نمی‌توان به‌آسانی پیروز دعوای گوگل و اوراکل را حدس زد. البته، باتوجه‌به روندی که تاکنون طی شد، گوگل احتمال پیروزی بیشتری دارد. اما هنوز مشخص نیست که آیا دیوان عالی، با درخواست آن‌ها و برگزاری دادگاه موافقت خواهد کرد یا خیر. این دادگاه مدت زیادی بوده که در پرونده‌های این‌چنینی مرتبط با نرم‌افزار، جلسه‌ای نداشته است. درنهایت، اگر دادگاه برگزار شود، تأثیر زیادی روی پرونده‌های آتی در موارد مشابه خواهد داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 194 views بار دسته بندی : مجله برنامه نویس تاريخ : 3 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها